Home

Upozorenja i savjeti vozačima za nadolazeće loše vremenske uvjete

Prije i za vrijeme vožnje, obavezno se informirajte o vremenskoj prognozi i stanju na cestama

Foto: Regional Express

13.11.2017.

U skladu s odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama pod zimskim uvjetima na cesti smatra se vrijeme kada je kolnik pokriven snijegom ili kada je na kolniku poledica i tada se na cestama zabranjuje promet motornim vozilima koja nemaju zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.
 

Pod zimskom opremom motornih i priključnih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 tona, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od četiri milimetara i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Na vozila se ne smiju stavljati gume s čavlima. Što se pak autobusa tiče, potrebno je imati lance na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače.  Ukoliko pravna ili fizička osoba – obrtnik naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu, kaznit će se novčanom kaznom od najmanje 5.000 kuna. Novčanom kaznom od 1.500 do 5.000 kuna kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne samouprave. Vozač koji je upravljao vozilom koje nema zimsku opremu morat će platiti kaznu od 700 kuna kao i za vozača koji nije očistio zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg s vozila. 

Odlukom o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj, određene su dionice na kojima je za sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske, u razdoblju od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine obvezna uporaba zimske opreme. U Karlovačkoj županiji se to odnosi na sljedeće prometnice: 

A1 – Zagreb (čvorište Lučko, A3) – Karlovac – Bosiljevo – čvorište Maslenica
A6 – čvorište Bosiljevo dva (A1) – Delnice – Rijeka (čvorište Orehovica, A7)
D1 – međunarodni granični cestovni prijelaz Macelj (granica Republike Slovenije) – Krapina – Zagreb – Karlovac – Gračac – Knin
D3 – Karlovac – Rijeka (D8)
D6 – međunarodni granični prijelaz za međunarodni promet putnika i roba u cestovnom prometu Jurovski Brod (granica Republike Slovenije) – Ribnik – Karlovac (D1)
D23 – Josipdol (D42) – Senj (D8)
D42 – čvorište Ogulin (A1) – Josipdol (D23)
D204 – međunarodni granični prijelaz za međunarodni promet putnika i roba u cestovnom prometu Pribanjci (granica Republike Slovenije) – Bosanci (D3) – čvorište Bosiljevo 1 (A1).
 

Prilikom nastupanja loših vremenskih uvjeta na prometnicama, prije i za vrijeme vožnje preporuča se vozačima informiranje o vremenskoj prognozi i stanju na cestama, a također iz policije podsjećaju da u razdoblju zimskog računanja vremena, na motornim vozilima i za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svijetla. Osim navedenog, Policijska uprava karlovačka savjetuje sljedeće: 

Zimski uvjeti:

1.Sve odgovorne osobe poduzeća i trgovačkih društava koja se bave javnim prijevozom, kao i fizičke osobe pravovremeno trebaju pripremiti svoja vozila za sudjelovanje u prometu u zimskim uvjetima (provjera tehničke ispravnosti bitnih sklopova vozila, opremanje zimskom opremom, uređaji za čišćenje vjetrobranskog stakla i drugo). Kod održavanja vozila u zimskim uvjetima važno je provjeriti antifriz, akumulator, ispravnost brisača i svjetala, tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla (zimski aditivi protiv smrzavanja) i dubinu utora guma.

2.Na vozilu koje se nalazi vani prekrite vjetrobransko staklo.

3.Poželjno je kod sebe imati sprej za odmrzavanja bravica i nikako pri niskim temperaturama nije poželjno povlačiti ručnu kočnicu.

4.Kada na cesti ima leda ili rastopljenog snijega potrebno je izbjegavati nagla kočenja i ubrzanja, držati razmak između vozila, omogućiti postupno smanjenje brzine, a papučicu kočnice koristiti oprezno kako bi spriječili blokiranje kotača. U slučaju zanošenja vozila potrebno je lagano otpustiti gas, bez naglog kočenja.

5.S obzirom da je zimsko sunce čimbenik koji na vozača utječe na način da ga zaslijepi, savjetuje se korištenje sunčanih naočala.

Kišni uvjeti:

1.Kod prvih kiša, zbog miješanja vode, ulja i nečistoće, sloj ceste je sklizak te prijeti velika opasnost od proklizavanja guma, pogotovo prvih 30 minuta, a tada se savjetuje sporija vožnja.

2.Za sprječavanje proklizavanja i nošenja vozila po vlažnom kolniku vrlo je bitna kvaliteta i odgovarajući tlak zraka u pneumaticima.

3.Na vlažnim kolnicima bitno je držati dovoljan razmak između vozila iz razloga što kod kočenja na vlažnom kolniku zaustavni put traje tri puta dulje nego na suhom kolniku.

4.Kod vožnje u kišnim uvjetima na cestama potrebno je, osim brzine kretanja vozila, voditi računa i o vidljivosti odnosno kvaliteti brisača vjetrobranskog stakla. U slučajevima jake kiše brisači ponekad ne mogu ukloniti svu vodu, samim tim, vidljivost je smanjena.

Magla:

1.Magla je osim kiše i snijega također jedan od čimbenika smanjene vidljivosti u prometu te iziskuje posebnu pozornost. Ona se spušta naglo i često neujednačene gustoće, a loša vidljivost često se javlja mjestimice. Stoga se savjetuje usporena vožnja, korištenje svjetla za maglu te držanje razmaka između vozila.